Плюси та мінуси виходу на IPO для компаній та інвесторів

1

Плюси та мінуси виходу на IPO для компаній та інвесторів

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
Комментариев нет 1,087 просмотров

У попередньому матеріалі ми говорили про те, що компанія, яка має статус акціонерного товариства, може залучати додатковий капітал шляхом випуску й подальшого продажу пайових цінних паперів. У цій статті ми докладніше зупинимося на питанні емісії й первинного розміщення акцій на фондовому ринку – процесі, якого з передчуттям та хвилюючим нетерпінням очікують як емітенти, так і інвестори. А ще посередники. Як же без них :-).

Що таке IPO

IPO (Initial Public Offering) означає первинне розміщення акцій на біржі, після чого компанія з приватної перетворюється в публічну, а її активи може купити будь-хто, в кого є право брати участь в торгах. Інвестори зі стажем пам'ятають, який був ажіотаж, коли на ринок зайшли Google, Microsoft, Facebook та Apple, акції яких розліталися як гарячі пиріжки й приносили їх власникам чималий прибуток. Не кажучи вже про власників компаній, які заробили мільярди.

Придбати в ході IPO акції таких «зубрів» – велика удача, але чекати її доводиться досить довго. А, щоб не втрачати час, можна поповнювати інвестиційний портфель цінними паперами інших компаній – на первинному ринку їх активність навіть в кризові часи досить висока. Так, з початку цього року світовий приплив інвестицій через IPO склав $ 218 млрд., а це на 36% більше, ніж в 2019-му. Тільки на американські біржи зайшло близько 400 компаній, що в 1,8 рази перевищує минулорічний показник.

Що таке IPO

Вигоди та ризики для компаній при виході на IPO

Основна мета розміщення цінних паперів на первинному ринку – залучення капіталу для розширення й модернізації бізнесу. На відміну від банківського кредиту та випуску облігацій, які є борговими зобов'язаннями, акції розподіляються між вкладниками й не передбачають погашення позики. Таким чином, організація, яка виступає в ролі емітента, розподіляє своє майно серед акціонерів, але по факту продовжує користуватися своїми активами. Власники компанії намагаються продати акції якомога дорожче та зберегти контрольний пакет за собою, щоб мати повну свободу дій з управління бізнесом.

Інша вигода полягає в тому, що вихід на IPO передбачає повну прозорість діяльності, а значить підвищує репутацію підприємства, яка поряд з успішним веденням бізнесу грає важливу роль у збільшенні вартості цінних паперів. За прикладом далеко ходити не потрібно. У 2012-му році Facebook розмістив свої акції на первинному ринку по 39$, а на сьогоднішній день їхня ціна перевищує 270$. Як бачите, публічність й успішність дає організації вагомі переваги в конкурентній боротьбі.

У процесі поглинання компаній-конкурентів власники акціонерного товариства можуть розраховуватися акціями або залишати їх під заставу, беручи кредит, що є додатковим бонусом виходу на IPO. Нарешті, поява на біржі – часто єдиний спосіб для компанії залучити великий капітал.

До мінусів первинного розміщення акцій на біржі в першу чергу слід віднести значні фінансові витрати. Для випуску цінних паперів та покриття супутніх витрат багато компаній витрачають близько $1 млн. І це без урахування витрат часу та сил, а також відсутності гарантій в отриманні швидкого прибутку після розміщення цінних паперів.

Публічність компанії передбачає ретельну перевірку її діяльності регулюючими та державними органами. В разі виникнення проблем при веденні бізнесу вартість акцій може істотно просісти, що нерідко призводить до банкрутства. Невдачі стають відомі всім, а це серйозний удар по репутації компанії.

Вигоди та ризики для компаній при виході на IPO

Плюси й мінуси для інвесторів

IPO приваблює в першу чергу тим, що дозволяє придбати активи бажаної компанії, а, щоб при появі на ринку потрібних акцій мати можливість їх відразу купити, інвестори готуються заздалегідь.

Що стосується головного недоліку IPO, то це ризик обвалу вартості цінних паперів. Тому, щоб мінімізувати ризики, потрібно купувати активи компаній, чия репутація не викликає сумнівів. Якщо фірма надійна, тимчасове падіння котирувань її акцій некритично. Той же Facebook, вийшовши в 2012-му році на ринок, встановив ціну 39$ за акцію. Після закінчення 3 місяців ціна впала до 19$, і андерайтерам навіть довелося викуповувати активи, щоб утримати заявлену вартість. Однак до кінця року пішло зростання, і ті, хто відразу не продав акції, не прогадали.

А ось приклад з нашої особистої практики. Коли найбільший світовий виробник замінників м'яса – компанія Beyond Meat (BYND) вийшла на IPO, ми купили акції по 25$. Після закінчення Lock Up цінні папери вдалося продати по 100 $. Ось, як в цифрах виглядає перший день продажів:

Плюси й мінуси IPO для інвесторів

Плюси й мінуси IPO для інвесторів

Як бачите, незначні коливання присутні, але це нормальна картина для IPO. Сьогодні акції BYND коштують близько 125 $.

Механізм IPO

Для допомоги в первинному розміщенні акцій наймається спеціалізований інвестиційний банк або велика брокерська компанія. Посередників при IPO називають андеррайтерами. Крім них до підготовки документації залучають консультантів, аудиторів та юристів. Емітент та андеррайтер узгоджують ціну, по якій планується продаж цінних паперів, а також величину капіталу, що залучається.

Угода між майбутньою акціонерною компанією та посередником може бути двох типів. Перший передбачає покупку андеррайтером всього пакету акцій, другий –продаж такої кількості активів, який зможуть викупити інвестори за встановленою ціною. Після підписання договору андеррайтер подає в регулюючу компанію інвестиційний меморандум, який містить всі відомості про емітента:

  • фінансову звітність;
  • список акціонерів;
  • цілі залучення капіталу;
  • дані про власників та керівників;
  • й навіть юридичні проблеми, які були раніше або є на поточний момент.

Якщо перевірка пройшла успішно, призначається дата випуску цінних паперів і проводиться рекламна компанія, в ході якої реалізується так звана «Road show» – серія зустрічей з потенційними інвесторами. Керівники компанії-емітента відповідають на питання, що цікавлять майбутніх вкладників, зокрема про результати діяльності фірми в останні роки, її перспективи та стан на ринку в даний момент.

Оскільки андеррайтери часто вкладають свої гроші, викуповуючи акції до їх виходу на біржу, вони намагаються створити максимальний попит на активи. Для цього банкам та брокерам робиться пропозиція, яка називається «allocation», про придбання акцій до IPO. На цьому етапі в боротьбу за вигідного емітента можуть також включитися біржі.

Крім андеррайтера, компанії необхідний ще один партнер (маркет-мейкер), який буде проводити операції з цінними паперами після їх виходу на первинний ринок. Акції переводяться на рахунок маркет-мейкера, після чого призначаються торги.

Механізм IPO

Купівля акцій IPO

Первинний вихід акцій на біржу – це можливість залучити великий капітал для підприємства та заробити – для інвестора. Оскільки в Україні багато компаній (з відомих причин) не бажають «світити» свою діяльність, мова піде про покупку зарубіжних цінних паперів як способі інвестування, що користується найбільшим попитом.

Як вже зазначалося, щоб не втратити хороші можливості, інвестору необхідно підготуватися заздалегідь. У його розпорядженні повинна бути певна сума (зазвичай не менше $ 5000), яка заздалегідь заводиться на брокерський рахунок. Фізичні особи не мають права самостійно торгувати на біржі, тому доводиться звертатися до іноземних брокерів. Коли з'явиться гарна пропозиція по IPO, невідомо, а гроші на закордонний брокерський рахунок неможливо завести миттєво – потрібно близько 7-10 днів. Щоб фахівець мав змогу оперативно відреагувати на заявку, рахунок потрібно поповнити завчасно.

Якщо брокер скористався allocation, він пропонує своїм клієнтам взяти участь в IPO до того, як відкриються торги – тобто купити акції за ціною розміщення. Інший варіант для інвестора – безпосередня участь в торгах, коли цінні папери купуються за ринковою вартістю, яка залежить від попиту й пропозиції та може (особливо в перший час) як збільшуватися, так і зменшуватися. Перші 3 місяці придбані акції продавати не можна, але є можливість їх хеджування (страхування ризиків) – укладення угод на терміновому ринку. Для хеджування ми використовуємо форвардні контракти та опціони або вдаємося до short-позицій, зводячи ризики до мінімуму. Детально про те, як здійснюється механізм IPO, і як громадяни України можуть прийняти в ньому участь, описується в останньому розділі цієї статті.

Слід зазначити, що купівля акцій на стадії IPO супроводжується більшими ризиками, ніж інвестування в компанію, папери якої вже кілька років обертаються на ринку. Існують також нюанси, які знають лише фахівці з досвідом роботи на фондовій біржі. Якщо ви цікавитеся IPO та бажаєте дізнатися подробиці правильного укладання угод з мінімальними ризиками, записуйтесь на нашу безкоштовну консультацію. Ми допоможемо вам інвестувати з розумом та отримувати стабільний прибуток в довгостроковій перспективі.

З повагою, команда «Все Pro Гроші».

Поделиться в соц. сетях

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki

Получите доступ Бесплатно к видео курсу сейчас и узнайте:

-Тайные законы денег, которыми пользуются миллионеры;
-Как получать 30-40% годовых с гарантиями как у банка;
-Как сохранить и приумножить деньги в условиях кризиса.

Есть что сказать? Не держите в себе: прокомментируйте:

Комментарии Facebook

Читайте также

  • Инвестиции в недвижимость

    Інвестиції в нерухомість

    З жовтня набув чинності закон, який кардинально змінює правила ринку нерухомості. Закон захищає права на об'єкти майбутнього нерухомого майна. Історій, що будівництво розпочато та не закінчено чи будівництво закінчено, але право власності оформити нерухомість не...

    Поделиться в соц. сетях

    Share to Google Buzz
    Share to Google Plus
    Share to LiveJournal
    Share to MyWorld
    Share to Odnoklassniki

  • 630309e12fb4f8.19773444

    Як придбати військові облігації через програму “Дія”

    16 вересня 2022 року Кабінет Міністрів України ухвалив постанову щодо продажу військових облігацій. Тепер усі громадяни України віком від 18 років можуть самостійно заповнювати заявку на придбання облігацій за допомогою «Дія», тим самим підтримувати українську...

    Поделиться в соц. сетях

    Share to Google Buzz
    Share to Google Plus
    Share to LiveJournal
    Share to MyWorld
    Share to Odnoklassniki

Отправить ответ

  Subscribe  
Notify of