16 жовтня 2019 року президент України підписав закон, що передбачає внесення в законодавство поправок, спрямованих на захист прав споживачів фінпослуг. Як доповнення до окремих законодавчих актів вплинуть на роботу банків, і які преференції отримають від цього пересічні користувачі послуг, детально описується в цій статті.
На сайті Національного банку України, який наразі має всі повноваження, щоб захищати інтереси громадян, повідомляється, що останні 8 років цим питанням ніхто не займався. Користуючись недосконалістю законодавства, багато банківських установ обманювали своїх клієнтів, надаючи їм неправдиву інформацію. У підсумку тільки за 2018 рік понад 13 тисяч споживачів подали скарги в НБУ на неякісне надання фінансових послуг і шахрайство з боку банків. В той же час Нацбанк не міг відповідним чином відреагувати через відсутність важелів впливу на порушників і можливості будь-яким чином запобігти зловживанням.
Суть обману з боку банків полягає в наданні своїм клієнтам неправдивої інформації щодо процентних ставок за позикою, банківських вкладів, комісій і платежів або ретельному маскуванні цих даних. Наприклад, інформації про відсотки, які повинен заплатити отримувач кредиту, в рекламі фінпослуги часто немає. Більше того, деякі фінансові організації вказують неправдиві відсоткові ставки, змушуючи клієнтів істотно переплачувати, тому сенс більшості скарг зводиться до того, що реальні відсотки в десятки, а іноді і в сотні разів вищі за ті, які вказані в рекламній пропозиції.
Суть найпоширенішого виду шахрайства полягає в тому, що банківські працівники при укладенні договірних угод не інформують одержувачів кредитів про всі платежі. Комісійні вказуються дрібним шрифтом і розкидаються по всьому тексту договору, щоб клієнт їх не помітив.
Особливе нахабство з боку банківських установ відзначається під час надання так званих швидких кредитів, які рекламуються як безкоштовні. Насправді клієнтам видається безпроцентна позика лише на один або декілька днів, після чого щодня нараховується 3%. Це означає, що за рік одержувач кредитних грошей повинен сплатити більше 1000%!
Закон про «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту прав споживачів фінансових послуг» набуде чинності через 3 місяці з моменту його підписання президентом. Тому з 16 січня 2020 року фінустанови повинні надавати повну й «прозору» інформацію про кредити. Законом забороняється:
Згідно з внесеними до законодавчих актів змінами порушення прав споживачів будуть класифікуватися як адміністративні, за які передбачається штраф.
З моменту набуття чинності закону для всіх фінустанов-кредиторів будуть встановлені єдині схема розрахунку розміру кредиту та формула обчислення річної процентної ставки. Ця інформація повинна вноситись в договір про споживче кредитування. Крім того, банківські та небанківські фінансові організації зобов'язані працювати за одними й тими ж правилами в області реклами і фінпослуг та будуть нести однакову відповідальність за недотримання норм законодавства.
Оскільки більшість махінацій з боку фінансових установ пов'язана з тим, що їх співробітники не інформують потенційних клієнтів про комісійні збори і платежі та ретельно приховують цю інформацію в договорі, основні вимоги закону виглядають наступним чином:
Інформаційна підтримка в більшості банківських та небанківських структурах присутня й зараз, але часто дотримується лише формально. Замість того, щоб давати чіткі відповіді на питання і надавати тільки корисну інформацію, співробітники фінустанов «завантажують» клієнтів рекламними пропозиціями, намагаючись продати додаткові послуги. Нескладно собі уявити, як це дратує споживачів.
Як переконатися, що надана фінорганізацією інформація правдива і на що необхідно звертати увагу? Насамперед потрібно уважно ознайомитися з умовами договору. Бажано, щоб він був на папері, хоча фінансові компанії часто використовують публічну оферту. В такому випадку слід зайти на сайт організації й вивчити інформацію про тарифи, процентні ставки, комісії та інші грошові відрахування при користуванні кредитом.
Якщо після ознайомлення з офертою виникли питання, потрібно зателефонувати на гарячу лінію. Однак слід пам'ятати, що менеджер буде намагатися продати послуги, тому питайте прямо: які платежі необхідно зробити, крім повернення самого кредиту? Навіть до прийняття нового закону фінустанови зобов'язані надати інформацію, що цікавить клієнтів, в повному обсязі.
Ви можете записати розмову з менеджером на диктофон, який є в будь-якому смартфоні. Якщо справа дійде до суду, запис буде доказом того, що ваші права не дотримані. Банк, де ви брали кредит, навряд чи стане заперечувати, що інформація надавалася їх співробітником, тому що довести зворотне нескладно. Це можна зробити за номером телефону фінустанови, часом, коли був зроблений дзвінок (він фіксується мобільним оператором), а також за допомогою інших інструментів, які є у розпорядженні судово-слідчих органів.
Якщо процентна ставка і витрати, пов'язані з обслуговуванням кредиту, виявилися більшими, ніж платежі, задекларовані фінансовою установою, не потрібно чекати, коли новий закон набуде чинності. Ви можете написати заяву, що ваші права були порушені, і подати її в Управління захисту прав споживачів фінпослуг. У документі слід вказати номер свого мобільного телефону, тому що на нього прийде реєстраційний номер заявки, за яким можна відстежувати, як просуваються справи з розглядом скарги.
Відповідно до статті 156 Кодексу України про адміністративні правопорушення, що змінена законом, за неповне та несвоєчасне надання даних про умови кредитування або за ненадання їх зовсім передбачені штрафні санкції. Фінансова установа, яка порушила правила кредитування, зобов'язана заплатити штраф в розмірі 50-100 неоподатковуваних податком мінімумів (850-1700 грн.). За повторне порушення норм законодавства протягом року на фінорганізацію буде накладено штраф до 3400 грн. (200 неоподатковуваних податком мінімумів).
Контроль за застосуванням штрафних санкцій будуть здійснювати НБУ та Національна комісія з державного регулювання у сфері ринків фінансових послуг. Виконання закону покладається на судові інстанції й органи прокуратури. Це означає, що споживачі можуть звернутися до суду, якщо дії Нацбанку щодо захисту їх прав будуть неефективними.
Чи зможе новий закон підвищити довіру українців до вітчизняної банківської системи, покаже час, але вже зараз ви можете захистити себе самостійно. При замовленні безкоштовної консультації на порталі «Все Pro Гроші» ви отримаєте аудит на предмет ефективності ваших діючих договорів з банком і інформацію щодо складання особистого фінансового плану. Якщо ж хочете дізнатися, як можна списати борг по кредиту, варто прочитати цю статтю.
-Тайные законы денег, которыми пользуются миллионеры;
-Как получать 30-40% годовых с гарантиями как у банка;
-Как сохранить и приумножить деньги в условиях кризиса.
З жовтня набув чинності закон, який кардинально змінює правила ринку нерухомості. Закон захищає права на об'єкти майбутнього нерухомого майна. Історій, що будівництво розпочато та не закінчено чи будівництво закінчено, але право власності оформити нерухомість не...
16 вересня 2022 року Кабінет Міністрів України ухвалив постанову щодо продажу військових облігацій. Тепер усі громадяни України віком від 18 років можуть самостійно заповнювати заявку на придбання облігацій за допомогою «Дія», тим самим підтримувати українську...
Есть что сказать? Не держите в себе: прокомментируйте: